Proč je dobré mít pracovní portfolio ‒ a jak na to
Je to víc než životopis, protože dokáže předvést, co ve vás je. Doslova výkladní skříň! Pro každého se nehodí, ale může být vaší velkou konkurenční výhodou.
Kreativci to znají ‒ logicky po nich budoucí zaměstnavatelé nebo klienti chtějí vidět ukázky toho, co už udělali. Nenechte se ale zmást, že pracovní portfolio je vhodné jenom pro grafiky, designéry, fotografy a podobné profese.
Každý chápe pracovní portfolio různě, ale mělo by zahrnovat samozřejmě i standardní životopis s kontaktními údaji, fotkou, přiblížením vaší osoby (na webu se taková vizitka typicky skrývá pod odkazem „o mně“). Ukázky vaší práce jsou vlastně jen další z pomyslných příloh vaší prezentace.
Udělejte si jasno o svých přednostech a nedostatcích
Dobré pracovní portfolio dokládá vaše zkušenosti a dovednosti ‒ napsat si je do CV může každý, tady je můžete opravdu předvést. A právě v tom je jeho velká síla ‒ pokud si zaměstnavatel vybírá z více zájemců o práci, dokážete ho svými ukázkami přesvědčit, že jste ten pravý kandidát.
Dát dohromady dobré portfolio vás donutí zamyslet se nad svými schopnostmi a shrnout, jaké projekty máte za sebou a v čem jste byli úspěšní. Uděláte si tak jasno o svých silných a slabých stránkách, což vám nejenom prozradí, čím se pochlubit, ale zároveň odhalíte, na čem byste měli ještě zapracovat.
Obsah rozhoduje, formy vyplývají z využití
Forma, jakou zvolíte pro svoje pracovní portfolio, je čistě na vás. Na jednu stranu je praktické mít ho ve fyzické podobě pro snadné předvádění na osobních schůzkách, případně vytištěné ve více exemplářích, které můžete rozdávat ‒ na druhou stranu žijeme v digitální éře a proto byste měli mít i online variantu.
Působivou prezentací můžou být osobní webové stránky a navíc je výhodou, že jejich strukturu můžete upravit na míru podle svého vkusu i potřeb vašeho oboru.
Alternativou je profil na LinkedInu, který se čím dál víc stává běžným standardem v profesním světě. Pro specifické obory jsou vhodné i jiné platformy ‒ pro vizuální kreativce třeba Behance nebo Dribble, lidi, kteří píšou, se můžou prezentovat vlastním blogem nebo články na aplikacích jako je Medium či Substack. Mezi vývojáři a programátory je běžný účet na GitHubu, od věci ale není ani vytvořit nějakou jednoduchou online hru nebo praktickou kalkulačku.
Jedna věc je kde se prezentujete, druhá stránka mince je jak ‒ vyberte práce, které vás nejlépe vystihují a ukazují vaše klíčové dovednosti. Nespokojte se jen s obrázky a fotografiemi nebo odkazem na projekty, které máte za sebou ‒ popište, o co šlo, jak jste se na věci podíleli a jaké byly výsledky projektu.
A pochopitelně ‒ tak jak se vyvíjí vaše kariéra, nezapomeňte svoje portfolio aktualizovat, aby vždy ukazovalo váš aktuální profesní obraz.
Vyniknout může v podstatě každý
Je jasné, že u kreativců, marketingových expertů, novinářů, ajťáků nebo třeba architektů by pracovní portfolio mělo být samozřejmostí.
Od právníka, účetní, personalistky nebo asistentky takovou prezentaci nejspíš moc zaměstnavatelů nečeká ‒ tím spíš ale stojí zamyslet se nad tím, jestli se právě vlastním portfoliem nemůžete odlišovat od ostatních.
Foto: Alice Dietrich / Unsplash