06.03.2024

Co říct, když se vás u pohovoru zeptají, jestli se chcete na něco zeptat

Ta otázka vypadá možná záludněji, než ve skutečnosti je. Devět z deseti šéfů vám ji u pohovoru určitě položí. Nenechte se zaskočit ‒ a zeptejte se!



Nejhorší možná reakce je, že už vlastně všechno víte, nebo že vás nic nenapadá. Vlastně to není ani moc společenské ‒ u pracovního pohovoru ale zároveň vysíláte signál, že vás potenciální zaměstnavatel ani moc nezajímá. Protože je prakticky vyloučené, že byste během pohovoru probrali všechno, co by vás mohlo a mělo zajímat.

A protože štěstí přeje připraveným, vyberte si dvě tři otázky z našeho seznamu. Budou se vám hodit.

Práce, lidé, atmosféra

V zásadě se témata, na která se můžete ptát, dají rozdělit do tří okruhů ‒ jak bude vypadat vaše práce a kariérní postup, s jakými šéfy a kolegy budete pracovat a jaká je firemní kultura.

Zeptat se tedy můžete například:
  • Jaké předpoklady musím splňovat, abyste mě přijali?
  • Máte nějaký program zaškolování nováčků?
  • Co bude můj první úkol, pokud mě přijmete?
  • Jak podporujete kariérní růst svých zaměstnanců? Kam se můžu vypracovat za rok, za tři, do pěti let?
  • Existuje šance vyjet občas do zahraničí?
  • Poskytujete lidem nějaké další vzdělávání?
  • Podle čeho budete hodnotit můj přínos pro firmu?
  • Co od svých kolegů vyžadujete a co jim naopak nabízíte?
  • Jak dlouho tady pracujete a co vás do firmy přivedlo?
  • Trávíte s kolegy čas i po práci? Čemu se věnujete?
  • Podporujete nějaké dobročinné, kulturní, sportovní nebo jiné projekty?

Buďte připravení a přirození

Neptejte se ale na věci, které vás ve skutečnosti nezajímají, jen jste si tady nebo jinde přečetli seznam doporučených otázek. Zajímá vás sport? Ptejte se, jestli kolegové po práci zajdou na hřiště! Chcete si udělat doktorát? Nebojte se zjistit, jestli vás v tom firma nějak podpoří.

A také se neptejte na věci, které byste mohli vědět. Je samozřejmé, že před pohovorem si pozorně přečtete minimálně informace o firmě na jejím webu ‒ určitě byste měli vědět, jak vznikla, jaké jsou její produkty, komu patří a kdo ji vede, čím se liší od konkurence. Pokud některé z informací nenajdete, můžete je přidat na svůj seznam otázek.

Vůbec se nebojte podívat se také na linkedinový profil svého budoucího šéfa nebo personalisty, který vás pozval na pohovor. To, že uvidí, že jste se o ně zajímali, je jedině dobře ‒ dáváte najevo, že vám na místě záleží, a třeba zjistíte, že máte něco společného.

Pište si poznámky

Nic z toho si nemusíte pamatovat - otázky si napište do bloku (nebo tabletu), který si přinesete sebou. A dělejte si poznámky během pohovoru. I takovým detailem zaujmete. Důležité je vnímat, o čem během pohovoru mluvíte ‒ dost velký trapas by byl vytasit se na konci s otázkou, kterou už jste řešili.

A ještě jedna otázka sem rozhodně patří. Nebojte se zeptat, jaký bude další postup po pohovoru.