13.12.2016

Jaké trendy vládnou personalistice 2017? Partnerský přístup a tlak na efektivitu

S koncem roku lidé i firmy tradičně bilancují. Je to také dobrá příležitost odhadnout, co nás čeká v příštím roce.

Shrňme si výchozí stav, z jakého vstupujeme do nového roku:

  • nejnižší nezaměstnanost, schopní lidé se dají opravdu těžko sehnat
  • nová generace Y nevidí v práci jediný smysl života, má jiné priority, chce si život víc užít
  • na druhé straně přibývá starších lidí, které donedávna v práci nikdo nechtěl
  • odbory tradičně tlačí na zvyšování mezd, aktuálně je v tom pobízí i premiér, nynější dobrá ekonomická kondice jim ale tak trochu nahrává
  • v souvislosti se zaváděním EET podle dostupných informací dochází k zavírání mnoha gastroprovozů

Z toho lze odvodit, že

  1. firmy dnes víc vnímají zaměstnance jako partnery, nejen s ohledem na nedostatek lidí, ale i vzhledem ke změně životního stylu; více také slyší na nejrůznější individuální benefity
  2. nedostatečná nabídka uchazečů výrazně zvýší tlak na efektivitu, výkonnost; nikoli otrocky, jak bylo dosud zvykem ve stylu „budeš dělat víc práce za stejné peníze”, ale daleko častěji se firmy budou zaměřovat na vytipovávání a podporu kvalitních, výkonných lidí
  3. s tím souvisí i větší důraz na interní HR, interní vzdělávání, už se nelze spoléhat na to, že se něco jednou naučím a vystačím s tím provždycky do konce kariéry. Zintenzivní se i výchova vlastních „kádrů”, součástí čehož je i častější rotace lidí uvnitř firmy na začátku kariéry, aby podnik víc poznali a v budoucnu mohli lépe využít svůj potenciál
  4. i když to v Česku zatím drhne, firmy budou víc nabízet částečné úvazky (podle našeho průzkumu mezi personalisty a manažery v roce 2017 takových příležitostí vznikne zhruba o 11 % více), a přes legislativní překážky stále významnější bude home office: firmy totiž na rozdíl od vlády vědí, že je to nezbytný nástroj ke konkurenceschopnému fungování na trhu
  5. výrazně více šancí dají podniky seniorním zaměstnancům, protože jak stárnou “mladí neklidní”, podnikatelé chápou, že to může být cesta
  6. personalisti s ohledem na klesající počet uchazečů, kteří se hlásí na pozice, budou aktivnější ve vyhledávání potenciálních zaměstnanců, více pracují se všemi možnými zdroji inzerce, databázemi, doporučeními a sociálními sítěmi
  7. i když významné firmy mají silné, ale rozumné odbory, a naopak ve většině segmentů zaměstnanci naopak odborově nejsou organizovaní, rostoucí nedostatek zaměstnanců povede k většímu tlaku na mzdy a jiné benefity, přičemž lokálně se nedá vyloučit ani vyhrocenější spor

František Boudný, obchodní ředitel Předvýběr.CZ