Začíná sezóna hodnotících pohovorů. Jak ji zvládnout?
Aspoň jednou za rok byste měli takovou pozvánku od svého šéfa dostat: sejít se a zhodnotit, co se povedlo a co ne, proč a co z toho vyplývá do dalšího roku. Poradíme vám jak na to.
Nemusí to být nutně na konci roku, ale velká část firem to tak má nastavené. První rada: nebuďte vystresovaní, cílem není hodnotit jen vás jako zaměstnance, ale i zaměstnavatele ‒ obě strany pracovního vztahu by měly zjistit, co funguje a co je dobré dělat jinak.
Pečlivě se připravte
Dejte si na papír (nebo do online tabulky) přehled všech svých úspěchů, ale i věcí, které se nepovedly ‒ i s krátkým zdůvodněním. U negativních výsledků je ideální rovnou doplnit i návrh, jak byste takový úkol řešili příště.
Někdy se může stát, že o takový přehled vás šéf rovnou sám požádá, když s vámi přijde domluvit termín pohovoru. Ale i kdyby to po vás nechtěl, udělejte si ho.
Věnujte tomu dostatek času. Dobrá příprava vám pomůže správně během pohovoru odprezentovat vaše výsledky.
Hodnotící pohovor by neměl být ze dne na den, o jeho termínu byste se měli dozvědět týden nebo dva předem. Kdyby vám šéf navrhoval, že to můžete zvládnout už zítra, nebojte se říct si o víc času ‒ právě nutnou přípravou můžete argumentovat.
Využijte příležitost, kterou pohovor nabízí
Rozhovor s vaším nadřízeným je skvělou šancí prodat, v čem jste dobří. Nedostatky rozhodně nezakrývejte, ale moc se jimi netrapte ‒ jenom ten, kdo v práci nic nedělá, taky nic nezkazí. Když vysvětlíte, proč se něco nepovedlo, není se za co stydět.
Naopak buďte sebevědomí a vyzdvihněte všechno, co se vám povedlo ‒ i kdyby šlo o sebemenší věci nebo něco, co ani není vaší oficiální náplní práce. Jestli třeba nejste personalista ani obchodník a přesto jste zvládli zklidnit kolegu, který dřív všechny spolupracovníky dokonale vytáčel, nebo jste vymysleli vychytávku, jak vyprodat ležáky, kterých měla firma plný sklad, je skvělé dát vědět, že vám na firmě záleží.
Až se budete na pohovor připravovat, kromě seznamu plusů a mínusů nezapomeňte doplnit i to, čeho byste chtěli dosáhnout v příštím roce. A u pohovoru si o to šikovně řekněte. Může jít o vyšší pozici nebo větší výplatu, ale třeba i změnu pracovního režimu nebo přesun do jiného týmu nebo na jinou práci. Šéf, který vidí vaše dobré výsledky, bude rád přemýšlet nad tím, jak vás lépe využít.
Nebojte se říct si o zpětnou vazbu
Kromě toho, že po vás nadřízený bude chtít váš vlastní pohled, měli byste se dočkat i jeho hodnocení ‒ v něčem s vámi bude souhlasit, jiné věci třeba uvidí odlišně. Neberte to jako zlou kritiku, snažte se vzájemně najít shodu a řešení, jak případné nedostatky odstranit.
V některých firmách nemusí mít ve zvyku hodnotící pohovory organizovat. Čas od času si popovídat o tom, co se daří a co ne, je ale hodně užitečné. Nebojte se říct si o to ‒ dost možná šéfa potěšíte svým zájmem.
Zvláštním druhem hodnotícího pohovoru je ohlédnutí za dosavadní spoluprací na konci zkušební doby. I když byste jako nováček měli v dobré firmě dostávat nějaký feedback průběžně, může se stát, že výsledkem pohovoru bude zjištění, že firma nebo třeba i vy nechcete ve spolupráci pokračovat. Berte to sportovně a bez emocí ‒ výtky vám pomůžou být v příští práci lepší.